Verwend

Zit je een film te kijken pompen ze er reclameblokken doorheen. Storend. Als je pech hebt zie je na het reclameblok de laatste minuten van voor het blok terug. Om “er weer in te komen” denk ik. Dat is ook wel nodig na een blok van een klein kwartier. Bovendien vult ook dat je zendtijd weer…

Een pauze tijdens een film is eigenlijk ook best wel handig. Iedereen doet wel wat, bijna niemand blijft zitten… wie wel blijft zitten zapt tot het blok over is. Zinloos dus die reclame, behalve als (ongewenste) pauze.

We kijken er dus niet naar. Horen doen we hem wel. Vaak is het geluid opeens harder. Dan hoor je de reclame ook in de keuken of op het toilet. Irritant. Soms ook echter best wel leuk. Leuk als de reclamemaker blijkbaar van dezelfde generatie is en bij de reclame een “oud”, al dan niet in een nieuw jasje gestoken, muziekje gebruikt.

Net als bij de “rennende mensen”-reclames (zie loeki-links) vraag je je echter af of er maar 1 bureau achter zit met gebrek aan inspiratie. De hits van nu in de reclame zijn “True colours” van Cyndi Lauper (1986), “Just can’t get enough” van Depeche Mode (1985) en “Blue Monday” van New Order (1983). “Kom op jongens we stoppen er een leuk jaren 80 nummer onder!”, zou het echt zo gaan? Of zijn de songs soms rechtenvrij geworden… Hoe dan ook, we worden even verwend met goede herinneringen aan de jaren 80!

En om dat het vandaag toch een regenachtige maandag is:

https://www.youtube.com/watch?v=qbnApC8fkik

songtekst

4 Responses to “Verwend”

  1. Kudtjochie Says:

    En toch kom ik zo nu en dan juweeltjes tegen. De Black Keys zitten in een mobiele telefoniereclame (Nokia?) en The Subways met At 1 AM in een autoreclame.

    Het gebruik van jaren ’80 muziek moet de late dertiger/vroege veertiger activeren zijn/haar geld in de economie te stoppen. En vaak zijn artiesten uit dat era niet meer zo heel actief, dus een leuk zakcentje (voor het laten gebruiken van hun muziek) is altijd welkom.

  2. sebbo Says:

    I dont like monday en de jaren tachtig!!!!

  3. MG Says:

    @Kudtjochie … en zo verkopen de meest onverwachte bands hun ziel …

    @Sebbo: Boomtown Rats!! … jaren 70 dan maar? 😉

  4. Kudtjochie Says:

    Caesars Palace is daar ook een ster in. Ze hebben al twee nummers voor de reclame laten gebruiken.
    En natuurlijk heb ik de pest aan commercie (waartoe reclameblokken ook behoren), maar het is voor een band een alternatieve manier om bekendheid te verwerven.
    Ik had slechts enen male een clipje van Caesars Palace op een verdwaalde zender voorbij zien komen. Vervolgens hoor ik dezelfde nummer tijdens een autoreclame. Vervolgens heb ik al hun cd’s gekocht. Ik ben gek op hun muziek. Zonder die reclame had ik hun cd’s nooit gekocht.

Leave a Reply